Stii cat de inteligent este copilul tau, dar se pare ca el nu se descurca deloc in mediul scolar? Ei bine, s-ar putea ca dreptatea sa fie de partea ta, nu a procesului didactic rigid, care incearca sa ii uniformizeze pe copii.
Sistemul traditional de educatie nu are nici interesul, nici mijloacele necesare pentru a le acorda copiilor atentie individuala. Ideea ca nu toti copiii reactioneaza la aceiasi stimuli de invatare ar putea revolutiona sistemul de educatie la nivel global.
Ce este inteligenta?
Probabil ca cel mai bun punct de pornire este sa ne intrebam ce este inteligenta?
Conform definitiei din DEX, inteligenta reprezinta capacitatea de a intelege usor si bine, de a sesiza ceea ce este esential, de a rezolva situatii sau probleme noi pe baza experientei acumulate anterior; destaptaciune.
In ceea ce priveste inteligenta, o definitie unitara a fost foarte dificil de obtinut de la psihologi. Au fost scrise carti care definesc acest concept.
Mai usor este sa definim inteligenta luand in calcul caracteristicile oamenilor inteligenti. Si astfel se ajunge in mod firesc la concluzia ca oamenii nu sunt inteligenti in acelasi mod.
Ce este teoria inteligentelor multiple?
Teoria inteligentelor multiple a fost avansata de profesorul Howard Gardner de la Universitatea Harvard. El considera ca viziunea actuala asupra capacitatii intelectuale este limitata.
Conform teoriei sale exista nu mai putin de 8 tipuri de inteligenta, posibil chiar 9. Fiecare dintre noi este un amestec unic al acestor tipuri de inteligenta, lucru care ne defineste si ne diferentiaza si care ar trebui sa personalizeze procesul de invatare si orientarea profesionala.
Care sunt tipurile de inteligenta definite de Gardner?
Descoperirea abilitatilor principale ale copilului tau este esentiala in organizarea eficienta a procesului de invatare. Iata care sunt tipurile de inteligente multiple pe care le vizualizeaza Gardner.
Inteligenta vizual – spatiala
Un copil inteligent dezvoltat in directia vizual – spatiala are abilitati exccelente in utilizarea hartilor, a tabelelor, a aparatului de fotografiat sau a camerei de filmat.
Acesti copii manifesta pasiune pentru scris si citit, rezolva cu usurinta puzzle-uri si au talent la desen si arte vizuale, fiind capabili sa recunoasca cu usurinta anumite tipare. Le vine foarte usor sa inteleaga, sa interpreteze corect si sa invete cu ajutorul tabelelor, graficelor sau hartilor.
Inteligenta lingvistica
Inteligenta lingvistica le permite posesorilor ei sa foloseasca cuvintele in scris si citit: ei povestesc, memoreaza, relateaza si citesc mult si cu pasiune.
In ceea ce priveste diversele tipuri de invatare, copiii cu inteligenta lingvistica memoreaza si reproduc cu usurinta informatie orala sau scrisa, explica foarte clar anumite notiuni si au talent in dezbateri si in redactarea de discursuri persuasive. Pasiunea lor pentru scris si citit merge mana in mana cu utilizarea umorului in istorisire, care alaturi de jocurile de cuvinte cucereste publicul.
Inteligenta logic – matematica
In ceea ce priveste diversele tipologii umane, inteligenta logic – matematica este una dintre cele care fac furori in cadrul scolar clasic. Aceste persoane recunosc tipare, au abilitati de deductie si analiza logica si o capacitate sporita de a rezolva problemele.
Inclinatia lor catre gandirea abstracta merge mana in mana cu un talent deosebit la rezolvarea problemelor complexe si cu o placere aparte pentru experimente stiintifice. Conform sistemului traditional, un copil care poseda acest tip de inteligenta este admirat, apreciat si evaluat excelent.
Inteligenta corporal-kinestezica
Exista multe tipuri de elevi si e posibil ca acestia sa fie cei mai trecuti cu vederea de sistemul clasic de invatamant. Coordonarea si dexteritatea acestor persoane este remarcabila, ceea ce le face sa aiba un talent deosebit la dans si sport.
Coordonarea fizica sporita care caracteriseaza inteligenta kinestezica merge mana in mana nu numai cu performanta sportiva, dar si cu abilitatea de a confectiona diverse obiecte cu propriile maini si cu o capacitate sporita de a memora lucruri prin actiune.
Inteligenta muzicala
Invatarea, definitie actuala si clasica, nu are nici o legatura cu inteligenta muzicala – este ceea ce iti vor spune mai toti profesorii din orice scoala. Dar acesti copii invata in tipare, ritm si sunet, fiind caracterizati de pasiune pentru cantat si instrumente muzicale.
Din pacate, sistemul clasic de invatamant este adeseori orb la faptul ca acesti copii au o intelegere sporita a structurii muzicale, a notelor, ritmurilor si tonurilor.
Inteligenta interpersonala
Inteligenta interpersonala se refera la capacitatea individului de a intelege si relationa cu oamenii din jur. Aceste persoane sunt foarte abile atunci cand vine vorba despre evaluarea emotiilor si intentiilor celorlalti.
Comunicarea verbala si non-verbala se realizeaza cu multa usurinta, astfel incat crearea unor relatii sociale pozitive le este la indemana. Talentul lor de a armoniza conflictele, de a privi situatiile din mai multe perspective si de a se face inteles ii ajuta inclusiv in manipularea celor din jur.
Inteligenta intrapersonala
Inteligenta intrapersonala este din pacate trecuta cu vederea inclusiv de catre posesorii ei. Acesti oameni sunt constienti de starile lor emotionale, au o inclinatie catre auto-analiza si introspectie, fiind foarte realisti la evaluarea propriilor atu-uri.
Intelegerea clara a motivatiilor personale si pasiunea pentru analizarea gandurilor si a teoriilor au avantaje majore mai ales in ceea ce priveste viata psihica a acestor persoane.
Inteligenta naturalista
Persoanele caracterizate de o inteligenta naturalista bine dezvoltata sunt in armonie cu natura. Ele sunt constiente de schimbarile din mediu si sunt implicate in activitati de protejare a naturii si a animalelor.
Aceste persoane au o inclinatie aparte pemtru botanica, zoologie, biologie in general, avand abilitati crescute de catalogare si clasificare a informatiei.
Ce este inteligenta emotionala?
Inteligenta emotionala, ca definitie, inglobeaza capacitatea de a intelege atat propriile emotii, cat si pe cele ale celor din jur. Cu alte cuvinte, inteligenta intra- si interpersonala alcatuiesc, impreuna, inteligenta emotionala sau EQ-ul unei persoane.
Teoria inteligentelor multiple – exemple
Nu vom veni cu exemple punctuale, caci ele isi pierd sensul. Extrapolarile sunt mai interesante in acest caz. O limba straina sau ao alta disciplina de studiu de la scoala poate fi cosmarul unui copil, atata vreme cat el nu are o inclinatie naturala in directia respectiva.
Totusi, un bun cunoscator al teoriei inteligentelor multiple va sti sa prezinte aceeasi informatie intr-un mod care sa o faca usor de inteles si de integrat de catre elevul sau, in functie de modul in care “functioneaza” inteligenta acestuia.
Prin prisma conceptului de inteligenta multipla, si conceptul de jucarii inteligente se extinde, caci fiecare dintre ele se adreseaza altor abilitati ale copilului. Este motivul pentru care unii micuti iubesc de pilda jocurile de constructii, in timp ce altii sunt incantati de papusi si jocuri de rol.
Demers didactic axat pe valorificarea inteligentelor mutiple
Vom incepe prin a spune ca invatamantul de masa, in modul in care este el practicat in prezent in scolile publice, nu favorizeaza un demers didactic axat pe valorificarea inteligentelor multiple. Pur si simplu tendinta la uniformizare e prea puternica, in conditiile unor efective prea mari de elevi.
Insasi invatarea, ca definitie clasica oferita de catre cadrele didactice se bazeaza prea mult pe memorare si prea putin pe gandire, simt practic si alte abilitati individuale.
Valorificarea conceptului de inteligenta multipla nu trebuie sa fie, oficial, standardul de predare – daca asteptam ca asta sa se intample, probabil ca situatia curenta se va perpetua mult si bine. Pe de alta parte, e bine sa cauti pentru copilul tau un mediu in care teoria legata de inteligentele multiple in activitati sa devina o practica curenta. Nu e simplu, dar indiferent de varsta poti gasi profesori care, intuitiv, multumita interesului personal, experientei si implicarii, vor reusi sa i se adreseze fiecarui copil “pe limba sa”, pe care o intelege cel mai bine.