Trecutul, prezentul si viitorul trotinetelor
Trotinetele au aparut pe piata ca vehicule destinate copiilor; intre timp, lucrurile au evoluat mult, astfel ca in prezent exista trotinete pentru adulti, trotinete pentru copii foarte mici, trotinete duble si, desigur, trotinete electrice.
Primele trotinete
Erau facute manual, in zonele urbane industrializate din Europa si SUA, acum 100 de ani. Pe atunci, copiii se jucau liber pe strada, iar trotinetele erau adeseori confectionate atasand un set de roti pentru patine cu rotile, la o placa prevazuta cu un maner. Unul dintre marile dezavantaje ale acestor improvizatii era nivelul de zgomot. Documente din anii ‘30 releva modele cu o structura asemanatoare celor din prezent, confectionate de producatori in serie.
Kick’n Go si Space Scooter
In anul 1974, Honda lanseaza pe piata modelul Kick’n Go, o trotineta care se deplasa cu ajutorul unei pedale sau al unui maner. Desi parea ca deplasarea se facea cu un efort mai mare decat in cazul modelelor traditionale, elementul de noutate l-a facut sa devina popular.
Un alt exemplu de trotineta cu pedala este Space Scooter, care se manevra asemanator drezinelor si care ofera un grad superior de confort fata de modelele clasice, la care unul dintre picioare oboseste, invariabil.
Rotile penumatice
Au fost urmatorul mare progres in istoria trotinetei clasice. Inainte ca bicicletele sa devina populare in randul copiilor si accesibile, trotinetele cu doua roti mici de bicicleta erau vehiculul preferat pentru deplasare. In 1987 multi producatori de BMX produceau trotinete cunoscute sub denumirea generica de Scoot.
Cea mai mare parte a producatorilor a renuntat la ele, insa exista si in prezent unii care comercializeaza modele asemanatoare batranului Scoot. Unii cumparatori le prefera modelelor moderne, mai ales in zonele aglomerate din orase, pentru ca sunt mai rapide decat trotinetele pliabile si mult mai accesibile si mai confortabile decat bicicletele pliabile.
Mountain Scooters sunt trotinete destinate utilizarii pe teren denivelat. Modelele cu roti de dimensiuni mari sunt folosite in competitiile cu caini, in care cainii de tractiune le trag, in locul saniilor traditionale.
Trotinetele pliabile
Au devenit populare pe piata incepand din anul 1996, cand Wim Ouboter de la Micro Mobility Systems din Elvetia a creat primul model pliabil, cu un cadru din aluminiu si roti inline asemanatoare rolelor. Acest prim model a fost comercializat ca Micro Skate Scooter, insa cea mai populara denumire de piata a fost Razor.
Dupa introducerea Razor in Japonia in 1999, trotineta de dimensiuni mici si pliabila a devenit nu doar populara in intreaga lume, ci si o jucarie agreata de catre copii.
Pro scooters
Este denumirea originala a trotinetelor extreme, modele folosite pentru cascadorii si trucuri. Ele sunt special concepute pentru a rezista la solicitari mecanice puternice. Alaturi de ele, producatorii au lansat pe piata si o multime de accesorii de protectie, ba chiar si o linie de imbracaminte special dedicata.
Trotinetele pentru adulti
Au dimensiuni mai mari si componente mai durabile, special alese pentru a sustine o greutate evident mai mare. Partea de jos este mai lata, exista adeseori o frana de mana, iar rotile sunt mai mari, ceea ce permite atingerea unor viteze de deplasare mai mari.
Desigur, aceste modificari au avut un impact asupra portabilitatii, aceste modele fiind mai grele, dar si mai rezistente din punct de vedere al sustinerii. Xootr Street este un model care include roti de 7.1 inch si suporta pana la 136 kg. Go-Ped Know-Ped au roti pline de 6 inch si suporta o greutate de pana la 181 kg.
Trotinetele cu 3 roti
Au fost inventate pentru copiii mici. In 1999, Micro Mobility Scooters si K2 Sports au produs prima trotineta cu 3 roti, lansata sub numele de Kickboard. I-au urmat modele ca Mini Micro si Maxi Micro. Pentru ca manevrabilitatea unui asemenea model este redusa, in comparatie cu cea a trotinetelor cu doua roti, unii producatori au incorporat sisteme suplimentare de control, ramanand insa discutabil daca un copil atat de mic chiar are nevoie de ele.
Trotinetele cu 4 roti
Nu sunt o inventie neaparat recenta, caci primele modele aratau ca un skateboard cu maner. Insa in 2000, o companie elvetiana a produs o trotineta cu 4 roti, comercializata sub denumirea de Wetzer Stickboard. De fapt, Stickboard era un skateboard ingust, cu un maner ergonomic pliabil in partea anterioara.
In 2006, o companie denumita Nextsport a inceput sa produca o linie de trotinete cu 4 roti, cunoscute ca Fuzions. Mai mari si mai grele decat Razor si Micro, ele au avut initial dimensiuni foarte generoase, care garantau un nivel superior de stabilitate. Modelele ulterioare, mai bine cunoscute pe piata, cum este Fuzion NX, erau echipate cu roti mai mici si mai dure si cu maner rotativ la 360 de grade.
Trotinetele motorizate
In lumea adultilor, trotinetele au patruns cu adevarat abia dupa ce au fost echipate cu un motor mic, alimentat fie cu banzina, fie electric. Modelele de acest tip au dimensiuni ceva mai mari, puntea fiind mai generoasa si permitand pozitionarea ambelor picioare simultan.
Prima trotineta motorizata
A fost lansata in 1985, de catre Go-Ped, sub denumirea de Sport. Aceasta a fost urmata, in 2001, de “Hoverboard”, prima trotineta electrica cu suport si cu suspensie integrala.
In 2004 Evo Powerboards introduce prima trotineta cu transmisie cu doua viteze, denumita 2X. In 2009, cursa de cucerire a pietii continua, Go-Ped lansand GSR Pro-Ped, prima trotineta alimentata integral cu propan. In anii 2013 – 2014, trotinetele alimentate cu baterii litiu-ion devin populare si din ce in ce mai accesibile.
Din 2018 apar, in marile orase, sisteme de incarcare a trotinetelor electrice, disponibile in zone populare.
Trotinetele electrice
Dupa anul 2000, trotinetele electrice au intrecut in popularitate modelele cu combustibil lichid. Ele sunt echipate cu doua roti de dimensiuni mici si sunt pliabile. Cadrul din aluminiu contribuie la reducerea greutatii totale a produsului. Exista, insa, modele de toate tipurile, unele cu 3 sau cu 4 roti, altele confectionate din plastic, cu dimensiuni mari sau care nu se pliaza.
Trotinetele electrice de mare performanta sunt echipate cu o roata frontala cu diametru mult mai mare. Unele modele mixte se pot deplasa atat pe baza motorului electric, cat si cu propulsie umana. Autonomia poate varia intre 5 si 50 km, iar viteza maxima este de aproximativ 30 km/h.
In cazul in care te gandesti sa testezi tu insuti o trotineta electrica (lista noastra comparativa aici), iti recomandam sa cantaresti atent avantajele si dezavantajele acestui mijloc de locomotie si sa vezi care sunt performantele tehnice de care ai nevoie. Din ce in ce mai multi utilizatori apeleaza la modele din aceasta categorie, reusind sa faca fata cu succes provocarilor legate de trafic, de gasirea unui loc de parcare sau de costurile combustibilului.