Salut! Bine te-am regasit!
In editia cu numarul #12 a newsletter-ului nostru iti propunem o discutie interesanta: care este impactul pe care il are pandemia asupra copiilor de varsta prescolara? Este dezvoltarea lor influentata de aceasta perioada indelungata in care nu au putut merge la gradinita? Cum se simt parintii, dupa un an in care lipsa de certitudine a fost unul dintre cele mai stresante elemente?
Nu lipseste rubrica de noutati, cu care te-am obisnuit, si nici zona de recomandari.
Sa incepem!
Lumea, azi
WWF Australia a initiat acum ceva vreme, mai precis in 2007, proiectul Ora Pamantului, care a devenit in scurt timp un eveniment anual adoptat de intreaga lume. Azi, Ora Pamantului este un eveniment la care se inscriu milioane de sustinatori din peste 185 tari din intreaga lume. Stingerea tuturor luminilor timp de o ora este un gest simbolic puternic, care atrage atentia asupra problemelor mediului inconjurator.
Cand se sarbatoreste Ora Pamantului? La finalul lunii martie – anul acesta pe 27 martie.
Cum se sarbatoreste Ora Pamantului? La modul simplist, initiativa presupune sa pastrezi toate luminile stinse timp de o ora. Insa obiectivele finale sunt mult mai ample, ideea de baza fiind ca oamenii sa devina mai constienti de impactul personal asupra mediului.
Care e scopul pe care si-l propune miscarea Ora Pamantului? In ultimul deceniu s-a vorbit mereu despre modificarile climatice. Desi incalzirea globala ramane un subiect fierbinte, pierderea accelerata a biodiversitatii este un alt element de importanta majora, care ar trebui sa ne ingrijoreze.
Care sunt rezultatele obtinute cu aceasta miscare? Prima editie, cea din 2007, s-a desfasurat doar in orasul Sidney, dar la a doua editie se inscrisesera deja 35 tari, ceea ce a condus la o crestere cu 4% a nivelului de constientizare asupra problemelor de mediu.
In orasele care participa la Ora Pamantului, s-a observat o reducere cu 4% a consumului anual de electricitate.
Desi efectul concret al economiei de energie electrica obtinuta in aceasta ora este minim, beneficiile sunt mult mai numeroase. Pe plan local au loc discutii despre consum si economie, despre electrocasnice si clasele energetice in care se incadreaza; la nivel international, cel mai impresionant eveniment a avut loc in 2014, cand s-a vorbit despre importanta interzicerii pungilor de plastic in Galapagos.
Vacantele lungi si dese, cheia marilor succese?
Dupa ce am vazut cu totii ca legile se modifica de pe o zi pe alta, astfel incat sa serveasca intereselor celor care le publica – vezi decizia de inchidere a scolilor in momentul instituirii carantinei in localitate, nu dupa pragul de 6 la mie stabilit initial – conducatorii nostri ne dau inca o veste: vacanta de primavara prelungita.
Conform noii decizii, vacanta de primavara se prelungeste intre 2 aprilie si 4 mai.
Care e impactul unei asemenea hotarari?
- Copiii cu varste intre 3 si 18 ani raman acasa.
- Parintii trebuie sa gaseasca solutii pentru copiii mici, care nu pot sta singuri.
- Copiii isi ies iar din ritmul de lucru cu care se obisnuisera.
- Elevii din anii terminali nu beneficiaza de indrumarea profesorilor in acest interval.
- Anul scolar se va prelungi in vara.
- Concediile rezervate pentru luna iunie sunt puse in pericol.
- Industria HORECA este afectata, inca o data.
- Reducerea circulatiei si mobilitatii elevilor reduce riscul de infectare cu noul coronavirus.
- Tentatia unor weekenduri la munte si a unor vacante creste in plin val epidemic.
- Se produce decalarea examenelor scolare care au loc la final de an scolar: Evaluarea Nationala, Bacalaureat etc
- Dispare varianta 75% din salariu pentru parintii care stateau acasa cu copiii in perioada orelor online.
Ce impact are asupra copiilor reinchiderea scolilor si a gradinitelor?
Se vorbeste despre o vacanta prelungita, insa de facto o luna de vacanta este aproape echivalenta reinchiderii unitatilor de invatamant. Pentru multi micuti, gradinita este singurul loc in care acestia beneficiaza de modele de invatare ghidata de catre specialist. Jocul si socializarea ghidate sunt importante pentru crearea unor abilitati sociale noi, utile pe toata durata vietii. Acum se pun bazele lucrului in echipa si se formeaza ierarhii naturale bazate pe abilitati si munca.
Beneficiile jocului nestructurat sunt cunoscute si recunoscute de catre specialisti; totusi, exista si nevoia jocurilor organizate, in care sa existe reguli valabile pentru toata lumea. Mediul de invatare de la gradinita poate fi imitat, dar nu reprodus, nici macar in cazul in care in familie exista un parinte cu pregatire pedagogica, ce poate sa ghideze activitatile celui mic. De ce? Pentru ca nici un copil nu va stabili un raport similar celui pe care l-ar avea cu educatoarea, cand e cu mama sau bunica.
Din experienta educatorilor: Dupa pauza prelungita, redeschiderea gradinitelor i-a gasit pe copii mai agitati decat de obicei. Anxietatea si-a pus amprenta si asupra lor, iar nevoia lor de a se impune ca lideri in grup este cu atat mai puternica. Chiar si in cazul parintilor care reusesc cu succes sa stabileasca limite, adaptarea la regulile unui loc nou se face mai greu decat inainte de aceasta pauza prelungita. Practic, perioada de adaptare la gradinita care are loc in general la inceputul grupei mici se reia si in cazul prescolarilor care au deja la activ mai mult de un an de colectivitate.
In acest context, devine esential ca educatorii sa beneficieze de un pic de suport din partea parintilor; recomandarile specialistilor raman valabile, iar daca ai nevoie de idei practice suplimentare, le gasesti aici.
Ce impact are asupra parintilor reinchiderea scolilor si a gradinitelor?
In functie de rigorile locului de munca, ideea vacantei prelungite este “pentru unii muma, pentru altii ciuma”. Majoritatea parintilor au joburi care presupun prezenta lor fizica, asadar anuntul ca vacanta va dura 4 saptamani in loc de una, venit cu o saptamana inainte de prima zi de vacanta, se adauga la frustrarea si exasperarea pe care o experimentam cu totii.
I.R., de pilda, spune: “Am inteles, este o situatie speciala, dar cum ne ajuta si ne sustine statul roman pe noi, parintii? Ce solutie putem gasi de azi pe maine ca sa ne stim copiii in siguranta, cand concediile de toate felurile au fost deja epuizate in perioadele de scoala online?”.
G.M. este mai transanta: “Ce facem, ne lasam copiii cu cheia de gat, singuri acasa, sau murim de foame? Nici macar varianta cu 75% ca in perioada online-ului nu mai este!”.
A.R. nu se confrunta cu aceleasi probleme: “Eu lucrez de ani de zile de acasa; copiii au fost in online toata aceasta perioada si ne e foarte bine asa. Chiar daca sunt disponibila pentru copii, tot nu pot sa inteleg de ce e mai buna o vacanta de o luna, decat online-ul, cel putin in perioadele astea de crestere a cazurilor. Se spune ca multi copii nu au acces la online; in loc sa ii ajutam pe acestia, le “taiem” dreptul la invatatura tuturor copiilor?”.
S-ar putea sa te intereseze:
Daca nu vrei sa te “rupi” de mediul de la gradinita, poti gasi resurse online ca sa continuati lucrul.
YouTube:
- Canalul TraLaLa pentru cantecele: https://www.youtube.com/channel/UCfz5rmyvOJK16EBW7ILaahQ
- Canalul CanteceGradinita.ro: https://www.youtube.com/channel/UCRhHwyC680T6vGBfHdKDvMA
- Vechile povesti audio Electrecord de pe discurile de pick-up: https://www.youtube.com/channel/UCCNL044vYXOj15pCfSJq41Q
- Povesti audio inainte de culcare: https://www.youtube.com/channel/UCylGwy0fQQo7iem9pd1fYVw
Fise de lucru:
- Materiale variate pe intervale de varsta: https://www.twinkl.ro/resources/romania-teaching-resources
Lucru online:
- O platforma pe care poate colabora toata grupa cu doamna educatoare: https://wordwall.net/
Imagini amuzante pentru colorat (Cars, Barbie, dinozauri, Paste etc):